NOS (Nitrous Oxide System)
☻Vzhledem ke značnému tepelnému namáhání motoru lze výkon takto maximalizovat pouze na velmi krátký čas-cca do 30 sec. Pokud se rozhodnete tuto "specialitu" používat rádi a často, nezbývá než počítat s rapidním ppoklesem životnosti motoru,protože co je moc to je moc
☻Celá věc v žádném případě nemá schválení k užívání v běžných vozidlech a při provozu je nutno dodržovat bezpečnostní opatření,aby nedošlo unikání plyni či nesprávným naplněním (či přeplněním) tlakové nádoby aby nedošlo k její explozi.
A NITRO PO DRUHÉ:
Kde se vzal
Nitro
oxide, česky oxid dusný ale většinou známý jako rajský plyn je jednoduchá
sloučenina dvou atomů dusíku a jednoho kyslíku. Bezbarvý, nehořlavý plyn
inhalovaný v malých dávkách podobných účinků jak tráva:-) (bacha na větší
dávku-způsobuje smrt). Lahve jsou plněný technickým plynem, který je
oproti lékařskému jen aromatizován aby byl cítit když uchází. Někdy je
nazýván jako "NOS" což vzniklo ze zkratky společnosti Nitro
Oxide Systems, kterou založili Mike Thermos a Dale Veznaian-dva závodníci
kteří vytáhli roku 1978 NitroOxid na světlo a snažili se ukázat lidem, že
to je efektní a bezpečný. je největším výrobcem rajského plynu používaného
v autech. Vstřikování N2O do spalovacího
prostoru za účelem zvýšení výkonu bylo objeveno v Německém leteckém průmyslu
za II. světové války. Německý letadla používala tzv. systém "GM-1",
který přidával N2O do sacího potrubí
aby se kompenzovala menší hustota vzduchu ve vyšších výškách a tím i
menší množství "vzdušného" kyslíku. Později to používala i
anglický letectvo. Amíci se toho jaxi báli a moc neexperimentovali.
V
50. letech v USA kdy začali být v oblibě automobilový závody začali načerno
někteří jezdci používat tuto "energickou bombu", ale brzy na to přišla
NASCAR a postavila N2O mimo zákon. Koncem
70. a začátkem 80. let začalo N2O
pronikat do závodů dragsterů. V dnešní době je N2O
jakožto i ostrý vačky, větší karburátory, větší kompresní poměr a
laděný sací potrubí cestou k efektivnímu zvyšování výkonu.
Jak
to funguje
Vlastností
N2O je rozpad při 296°C na kyslík a dusík.
Vstříknutím do spalovacího prostoru při kompresním zdvihu tak vznikne hodně
bohatá směs na kyslík. Teď je možná na místě otázka proč by nestačilo
jen foukat kyslík do sání? Dusík tu má další důležitou funkci. Při
expanzi se prudce ochladí čím stoupne účinnost spalovacího procesu poněvadž
se ochladí vzduch do motoru o 15-30°C (pokles o 4°C=1%výkonu). Efektivní hoření
směsi probíhá jen při lambdě blízké 1. Lambda je stechiometrický součinitel
přebytku vzduchu. Hmotnostně na 1 díl benzínu padne 14,8 dílů vzduchu. Zajímavý
číslo vyjde když na spotřebu 5 litrů benzínu prolítne filtrem 43000 litrů
vzduchu. Pokud máme moc benzínu tak nemůže všechen shořet protože nemá
kyslík a pokud máme moc kyslíku tak zase nemá s čím hořet. Proto je snaha
dopravit při sacím zdvihu do válce maximum směsi schopné vydat energii. N2O
má 36% hmotnostní podíl kyslíku přičemž vzduch jen 23%. V metru krychlovým
je v N2O 2,3× víc kyslíku než ve stejným
objemovým množství vzduchu. N2O je něco
jako obdoba turba v tom smyslu, že u turba nám jde o to dopravit do válce větší
množství směsi. Samozřejmě při výrazným zvýšení tlaku ve válci zvýší
se taky možnost k detonacím. Z toho důvodu se musí při používání N2O
změnit časování zápalu. N2O může přinést
problémy s těsněním hlavy popř. zničením kroužků nebo pístů. Stejné
důvody ke zničení mohou ale přinést i silný turbo, nízkooktanový benzín
vysoký kompresní poměr nebo příliš chudá směs. Dalším věcí je správný
poměr v dodávce N2O s palivem. Pokud jen
přivedete do spalovacího prostoru dávku N2O
bez extra dávky benzínu máte příliš chudou směs a to pak vede k možným
detonacím bez efektu zvýšení výkonu. Spalovací teplota prudce stoupne. V
opačném případě kdy je ve válci nadbytek paliva výkon prudce klesne a
motor je chladnější poněvadž hodně tepla spotřebuje palivu při přechodu
z kapalné fáze na plynou a není dostatek tepla při spalování.
Je
teda jasný, že i použití N2O musí být
uvážený a není to jen o tom, připojit nádobku s nitrákem k airboxu a v
libovolnou chvíli si jen otevřít kohout. Použití "NOSu" přidá
zhruba 25-35% což je třeba u 140 koňový GSX-R 190 koní. Na tento nárůst
samozřejmě je potřeba použít kovaný písty, lepší ojnice a ložiska na
kliku atd. Tento "booster" se však dá použít jen krátkodobě na několik
vteřin jinak se motor rozletí po celým okolí. (např.film
Rychle a zběsile:-)
Nitro Oxide Systems - NOS
Výkon motoru lze zvyšovat různě. Jednou z nejlevnějších možností je vstřikování oxidu dusného do sacího potrubí benzinových motorů. Funguje pod přezdívkou "rajský plyn" jako účinné anestetikum ve zdravotnictví. Používá se také jako hnací plyn do šlehačkových bombiček. Nově se o něj zajímá protidrogová centrála v souvislosti s jeho nelegální distribucí a užíváním na tanečních party. Kromě všech výše jmenovaných účinků však slouží oxid dusný také k podstatnému nárůstu výkonu zážehového motoru.
Trochu teorie:
Vezmeme to pěkně od začátku. Rajský plyn, čili N2O se vyrábí poměrně složitým termickým rozkladem dusičnanu amonného NH4NO3 za přísně kontrolované teploty okolo 175 °C. Jakákoliv amatérská výroba je nezákonná i proto, že již při mírné odchylce od teploty rozkladu dojde k silné explozi. Výhradním výrobcem pro ČR je Linde Technoplyn, výrobou se však zabývá také Lachema Brno. Při jeho použití pro vstřikování do motorů závodních nebo tuningem upravených vozů je však možné se s naplněním tlakové nádoby obrátit i na tuningové společnosti, které se montáží NOS zabývají. Přečerpávací stanice na nitro se rovněž stávají nezbytnou proprietou na tuningových srazech a při závodech ve sprintu.Cena rajského plynu se pohybuje okolo 150 korun za libru plynu. Naplnění běžné desetilibrové nádoby tak přijde na 1 500 Kč, a pokud ji používáte ve voze s dvoulitrovým motorem "přifouknutým" o 50 koní, pak náplň vydrží zhruba na 7 až 8 "injekcí".
Tuning ?!?:
V podstatě se dá říci, že základem je tlaková láhev s plynem, tlakové potrubí solenoidy a vstřikovač. V Česku se ve většině případů používá tzv. mokrý systém, při kterém se vstřikuje plyn i palivo naráz, a to do sacího systému před klapku. V zámoří však existuje i tzv. suché provedení, kdy se plyn vstřikuje ještě před čidlo snímající množství nasávaného vzduchu a řídicí jednotka pak poručí větší dávku benzinu.
Hrozí však, že se do válce omylem dostane příliš chudá směs a propálí se písty. Proto se v našich podmínkách používají pouze mokré systémy. Tlaková nádoba bývá umístěna v zavazadlovém prostoru, nebo na zadní sedačce a plyn se napouští do systému otevřením ventilu na lahvi jen v případě že se jej chystáte použít. Jinak není systém pod tlakem. Podobné je to s "oživením" ovládacích solenoidů. Proti závodům dragsterů se používá maličko jiný způsob aktivace samotného vstřikování plynu do systému. První podmínkou je již zmiňované zapojení ovládacích solenoidů, druhá zůstává stejná jako u dragsterů, tedy plné otevření klapek a třetí podmínkou je stisknutí dalšího spínače, který bývá umístěn na volantu. Třetí podmínka má zabránit samovolnému spuštění při každém plném sešlápnutí pedálu plynu. V případě zařazeného prvního rychlostního stupně se totiž začnou protáčet hnaná kola a využití výkonu není efektivní.
Životnosti ?!?:
Určitě se teď ptáte, jak je to s životností takového motoru. V první řadě je nutné si uvědomit, že více než nárůst výkonu motoru a jeho komponenty zatěžuje enormní uvolnění tepelné energie. Proto se doporučuje vstřikovat plyn maximálně po dobu 3 až 5 sekund. I to ovšem stačí na pořádné zrychlení! Důležité je, aby se nepoškodily kluzné plochy pístů a bloku motoru apod. Motor v sériovém provedení je dimenzován s určitou rezervou, a proto mu nárůst výkonu v rozumné míře neuškodí. Pokud byste ale chtěli jeho odolnost vůči přidaným koním přece jen zvýšit, pak byste se měli zaměřit na kované písty, které lépe odolávají propálení, zesílený klikový hřídel a ojnice. V případě extrémního přístupu se příprava motoru rovná jeho přestavbě pro závodní účely.
Kam sním ?!?:
Systém NOS lze aplikovat prakticky do každého zážehového motoru. U dieselů se jako podobné afrodiziakum používá propan.
A co Škodovka ?!?:
Například u Škody Felicia bez problémů vykouzlíte ze čtyřiceti kilowattů šedesát bez nutnosti jakéhokoli dalšího zásahu. Při potřebě dalšího zvyšování výkonu však již přicházejí ke slovu právě kované písty a další, víceméně speciální závodní komponenty. Obecně vzato, například z dvoulitrového motoru je možné přidat vstřikování rajského plynu 35 až 70 % výkonu
Plusy a mínusy:
Co má největší zásluhu na velkém rozmachu NOS, je poměr výkonu, ceny a konstrukční jednoduchosti. Za relativně slušný peníz (cca 30 - 50 tisíc korun) dostanete systém, který si bez problémů podle návodu namontuje každý zručnější příznivec tuningu. V odborných dílech montáž takového systému trvá půl dne, přičemž většinu času zabere umísťování tlakových hadic pod koberce a čalounění vozu. Jen pro zajímavost, použití NOS v amerických velkoobjemových motorech může přidat až 700 koní navíc…
Je ale nutné uvést i negativa. Vždy jde pouze o několikavteřinové zvýšení výkonu a ten, kdo hodně "topí", tak bude také hodně platit. Už jsme uvedli, že náplň za cca 1 500 Kč vydrží na 7 - 8 akcelerací. Riziko poškození motoru je samozřejmě výrazně vyšší než při běžném provozu a na jakékoli záruky od výrobce vozu zapomeňte.
Závěrem hodnotí:
Tak to celé shrneme hlavně se ti pokusím ukázat hlavní plusy a některé mínusy, které NOS skýtá.
1. NOS = vstřikování oxidu dusíku (N2O) jak většina z vás ví tento plyn se používá v lékařství - "rajský plyn".
!Pozor! - Tento plyn je bez zápachu a hlavně se "rajský plyn" používá v lékařství jako silné uspávadlo tak, že pokud vám vše dobře netěsní můžete se krásně prospat, ale pokud řídíte tak máte velkou smůlu!!!
2. Pokud máte zájem o dostatečně velký výkon za menší peníz je to dobrá věc,ale nezapomeň že můžeš NOS použít na 10 librovou nádobu jen asi 7-8krát
3. Největší výhodou je velký nárůst motoru,druhá strana mince je však to,že nárůst výkonu je jen momentový!
4. Nárůst výkonu lze libovolně určit.
5. Velké namáhání motoru.Proto vše s mírou, aby váš motor nebyl odeslán do věčných lovišť!!!
6. Jelikož NOS nám stříkne do soustavy velké množství plynu, ale to se musí taky však smíchat s benzínem tak že by to potřebovalo výkonnější palivové čerpadlo takže počítejte s tím, že i vaše nádrž má někde dno.
7. Dále že váš miláček bude o jednu nádrž bohatší a k tomu přibude pár hadic.
8. Nezapomeňte, že NOS není jako většina úprav na vašem voze schválena!!!
9. Hlavně si dávejte velký pozor při instalaci kvůli unikání plynu, dále při naplňování kde může dojít k přeplnění a pak k velké explozi nejhorší je, že vaše vozidlo bude v první řadě a jako hlavní aktér
10.Ceny kitu se pohybuje již od 25000,-Kč
Cena náplně 10 librová= 7 až 8 střiků od 1000,-Kč
Vysvětlivky : libra (pound): 1 (lb) je přibližně 0,4536 kg
Proto zůstane zatím NOS hlavně výsadou závodníků a tuningových nadšenců
Plnění láhve:
Podle zkušeností majitelů se
osvědčilo dát ji alespoň na tři hodiny do ledničky. Pak si můžete speciálně
vytvořenou přepouštěcí hadicí (tak za 4000 Kč) naplnit vaši malou bombu.
Pokud ji nezchladíte, nevejde se vám do ní ani polovina zkapalněného plynu.
Nikdy ale nesmíte překročit jinou než uváděnou maximální povolenou váhu
náplně! Kdyby se plyn ohřál na okolní teplotu, mohl by vám v lepším případě
jen roztrhat auto. Dalším minusem NOS systémů je, že nejsou homologovány.
A taky jde o životnost motoru. Když to však nebudete přehánět a budete
Nitro používat jen pro zábavu, nic se neděje. Fakt je, že pokud byste se
rozhodli vyměnit některé díly za odolnější (sportovní), pak neprohloupíte.
Rajský plyn...
...dělá divy s člověkem, ale s motorem jakbysmet. Nitro totiž není
nic jiného než rajský plyn, tedy oxid dusný (N2O). Celý tenhle zázrak
funguje tak, že se zmiňovaný plyn napumpuje do sání motoru. Máte přitom
dvě možnosti. Levnější variantou jsou kity, které vhání plyn přímo do
sání vzduchu. Druhou, složitější a tedy i dražší variantou je vpouštění
N2O přímo ke každému válci zvlášť. Obě možnosti mají svá
pro i proti, nicméně základní rozdíl se
projeví na ceně a výkonu. Stručně řečeno, pokud nechcete zvýšit
výkon nad sto koní, bude vám bohatě stačit levnější provedení.
Rajský plyn se v autě vozí v plynové bombě, která má objem tři až deset
litrů. Záleží jen na tom, jak často chcete Nitro používat nebo jak velký
máte motor a jak moc mu rajský plyn chutná. N2O je tvořeno dvěma
díly dusíku a jedním kyslíku. Při spalování ve válci se kyslík od dusíku
oddělí, a to je první důvod, proč Nitro zvyšuje výkon. Tenhle extra kyslík
ve válci totiž umožňuje spálit větší množství benzínu, tedy zvýšit
tlak ve válci, takže v konečném důsledku letí výkon nahoru.
Jakmile vypustíme N2O do sání, změní svou kapalnou podobu na
plyn, což má za následek prudké ochlazení jeho okolí, tedy i nasávaného
vzduchu. Zchlazuje ho přitom poměrně razantně, klidně i o třicet stupňů
Celsia. Už jsme přitom řekli, že čím chladnější vzduch do sání
dostaneme, tím lépe směs prohoří - a zase jde výkon výš. Při zapálení
ve válci se pak oddělený dusík pro změnu postará nejenom o lépe
kontrolované prohoření směsi, ale i chlazení válce.
Výkon, výkon a zase výkon!
Ve výsledku tak po namontování zvyšuje "nitrokit" výkon
zhruba o čtyřicet procent. Jinak řečeno, u čtyřválců počítejte se zvýšením
o čtyřicet až šedesát koní, u šestiválců o pětasedmdesát až sto, u
"malých" osmiválců (objemy do 6,5 litru) vyskočíte o 150 koní a
u zbytku světa můžete počítat s dvěma sty koňmi navrch.
Jestli se budete držet na takových hodnotách, o svůj motor, který musí být
jinak v pohodovém stavu, byste se bát neměli. Kity, které prodává třeba
americká firma NOS, se nesnaží udělat z motoru zapečený lívanec a z
dlouholetého a úspěšného působení na trhu je vidět, že nejenom tahle
firma má s takovými úpravami asi dost zkušeností. Pokud si však nedáte
pozor, je Nitro potvora. Musíte při jeho používání dodržovat i některé
zásady, přičemž jednou z nejdůležitějších je, že po patnácti vteřinách
boostění se uklidníte a necháte rozpumpovaný motor vydechnout. Druhou podmínkou
je, že Nitro pustíte jen tehdy, když budete mít plyn až na podlaze, jinak
čekejte katastrofu. Tomu všemu se však dá snadno předejít, stačí koupit
extra řídicí jednotku, která se postará o správné spuštění Nitra v ten
správný okamžik, a šance na zničení motoru tak minimalizujete. Jasně,
jsou to investice navíc, ale v porovnání s cenou opravy motoru...
Jestli se do Nitra zamilujete a půjdete do hustších úprav, asi si pořiďte
i kované písty, přeci jen ty originální nepočítají s dvakrát většími
tlaky, kterým musí v těch několika horkých vteřinách odolávat. Zvýšení
výkonu dosáhnete i nastavením řídicí jednotky vysloveně pro takový režim,
pokud půjdete s nárůstem výkonu nad sto koní, budete asi potřebovat i
novou benzínovou pumpu, kt
erá dodá do válců dost paliva. Nitru je sice prakticky jedno, s jakým
benzínem ho budete kombinovat, ale čím vyšší oktanové číslo, tím lépe,
zamezíte tak navíc nechtěným detonacím. No a jestli zajdete opravdu daleko,
to je tedy otázka zvýšení výkonu tak nad 250 koní, rozhodně budete potřebovat
minimálně jiné svíčky, vačku a benzín s oktanovým číslem nad 110. Ten
tady zatím neprodávají. Kde je problém? Jestli už letíte k prvnímu úpravci
pro jeden kit, počkejte. Dost pravděpodobně totiž už máte v autě přeprogramovanou
řídicí jednotku. V kombinaci s Nitrem by to mohlo dělat neplechu, díky pozměněnému
předstihu se projeví právě zmiňované detonace. Jak jsme ale uvedli, i tady
je řešení, stačí si pořídit chytrou řídicí jednotku, která se bude
dobře chovat i v režimu pro Nitro. Ačkoliv je ve světě Nitro poměrně běžnou
zbraní pod kapotami vytuněných mazlů, pochybujeme, že u nás seženete
technický rajský plyn. Ten má tu vlastnost, že oproti tomu lékařskému je
v něm obsažen i kysličník siřičitý. Pokud by tedy začal z bomby utíkat,
ucítíte ho. U nás si tohle musíte odpustit a spokojit se s lékařským N2O,
který není problém sehnat. Jestli vám však začne z bomby utíkat, asi tušíte,
co bude následovat... Kity na běžná auta se pohybují v cenách od dvaceti
do padesáti tisíc. Stokilová náplň přijde na něco málo přes sedm tisíc,
pětikilová v autě pak na necelé čtyři stovky. Minuta provozu bude za
stovku, takže ten zmiňovaný patnáctivteřinový boost přijde orientačně
na pětadvacet korun. Připočítejte si zvýšenou spotřebu, pronájem větší
bomby (2500 Kč na rok), ze které si budete plnit tu malou v autě, a máte výsledek.
Je to jeden z nejlevnějších způsobů, jak z motoru dostat něco extra.
Pravda, jen krátkodobě. S Nitrem však rozhodně neexperimentujte sami jen tak
někde v garáži! Jak jsme řekli, jestli nebudete opatrní, můžete v klidu
zničit motor, rozmetat auto na kusy, a pak se na to všechno dívat odněkud z
obláčku. Nechte to na odbornících.
Komentáře
Přehled komentářů
That means you'll see some stylish features and have access to additional channels where you can pick up visibility, without having to make mother wit of some ornate, handbook migration process. https://googlec5.com
נערות ליווי
(HenryTus23453, 18. 6. 2022 14:15)
"Good post. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon every day. It's always interesting to read content from other writers and practice a little something from other web sites."
https://tysknis-lover-israil.gq/news/leylightalge
Good post
(Robertper2145, 26. 1. 2022 10:18)
"Itís hard to come by experienced people in this particular topic, however, you sound like you know what youíre talking about! Thanks"
https://post-news-un.my1.ru
Nice post
(Robertper2145, 23. 1. 2022 9:07)
"I'd like to thank you for the efforts you've put in penning this site. I'm hoping to check out the same high-grade blog posts from you later on as well. In truth, your creative writing abilities has encouraged me to get my very own website now ;)"
https://portal-obzor-en.usite.pro
very good post
(Victoreloms45678, 22. 1. 2022 20:46)
"I was pretty pleased to uncover this website. I need to to thank you for your time due to this fantastic read!! I definitely enjoyed every part of it and i also have you book-marked to check out new things in your web site."
https://obzor-statya-la.usite.pro/news/caairims_naarvt_livvi_btl_abib/2022-01-19-22
Are you 18? Come in and don't be shy!
(loveawake.ru, 18. 1. 2022 19:22)Welcome to the world of adult Dating loveawake.ru
Moc diky
(DeSoto, 23. 4. 2012 0:01)díky moc, článek mi opravdu řekl vše co jsem potřeboval :) moc díky
Dík
(Brian, 26. 7. 2011 14:49)
Tenhle článek mi moc pomohl vím vše co jsem chtěl vědět
Hezký článek :)
How to basis Google
(DavidWAG, 12. 1. 2023 3:21)